foto Kees van Leeuwen
De Haagse 274 tram uit 1920 is grondig gereviseerde waarbij o.a. het dak en de bedrading zijn vernieuwd. Na de eerste proefritten in april 2012 zal de 274 spoedig weer worden ingezet (met dank aan Huub van Keulen voor de actuele informatie). Inmiddels zijn dankzij een sponsor nieuwe reclameborden op de 274 bevestigd. Wel veel groter dan de reclame op dezelfde tram uit 1926 (foto onder). Voor fotografen sowieso interessant om weer eens in de remise te komen buurten.
Van Rob van Oostenrijk ontving ik bijgaande foto (en onderstaande info) van "onze" 274 op het Valkenboschplein in Den Haag in 1926.
foto: uit archief HTM
Alle 250-ers hebben in de 50-er jaren een schaarbeugel gekregen (in plaats van de sleepbeugel die op de foto te zien is). Op de foto zie je dat de remweerstanden nog niet op het dak gemonteerd waren: die zaten onder de wagen.
Een aantal wagens ( ook de 274) kregen zgn. Crompton motoren, goed voor 2x 90 pk. Zij trokken met gemak twee bijwagens, wat ook in de spitsuren gebeurde.
Onze 274 is dan ook de sterkste wagen van de Openluchtmuseum-familie.