dinsdag 9 juni 2009

Arnhem ziet af van historische tramlijn



"Arnhem dumpt historische tramlijn"; zo schrijft journalist Harry van der Ploeg dinsdag 09 juni 2009 in de Gelderlander

ARNHEM - Arnhem krijgt geen historische tramlijn tussen de attracties in de stad. Arnhems burgemeester Pauline Krikke noemt zo'n verbinding tussen het toekomstige Nationaal Historisch Museum (NHM), Watermuseum, Burgers' Zoo en Nederlands Openluchtmuseum (NOM) te duur.
Ze wijst daarbij op de hoge kosten die gepaard zullen gaan bij de aanleg van de tramlijn vanaf het Centraal Station naar de Schelmseweg.

Er zijn goedkopere alternatieven, zo benadrukte ze begin deze week tegenover een delegatie van de Tweede Kamer die zich voorbereidt op het debat van donderdag over de omstreden toekomstige locatie van het NHM. Die alternatieven kunnen variëren van een shuttlebus tot een ouderwetse trolley.

De eerste ideeën over de toeristentram stammen uit de jaren negentig van de vorige eeuw. De Werkgroep Historische Tram onder voorzitterschap van de toenmalige Arnhemse burgemeester Paul Scholten werkte ze later uit in een in januari 2001 gepresenteerd rapport. De toenmalige directeur Jan Vaessen van het NOM stelde voor de tram te laten rijden door zo'n honderd vrijwilligers.

De tramlijn diende gecombineerd te worden met een transferium ten noorden van Arnhem in combinatie met een ondergrondse tramremise. De werkgroep zag die remise met parkeergarage graag verstopt onder het viaduct bij de kruising van de Cattepoelseweg en de Schelmseweg. Een 'plaat op maaiveldniveau' zou op de Schelmseweg als 'een groen dak' boven dit alles moeten verrijzen.

Toen minister Ronald Plasterk in 2007 voor de plek van het NOM koos als locatie voor het NHM werd het tramplan weer van stal gehaald. Arnhem kondigde een onderzoek aan, de Stadsregio Arnhem Nijmegen zou het steunen. De oud-burgemeesters van Arnhem Drijber en Scholten zien in de tramlijn nog altijd een toepasselijke publiekstrekker voor het Nationaal Historisch Museum. Ze brachten de tram de afgelopen weken terloops onder de aandacht van de Tweede Kamer.